business

Tweedehandswagens: de impact van CO2 op de fiscaliteit in België

  • De TMC (inschrijvingstaks) wordt berekend volgens de CO2-schaal die van toepassing is in het jaar van de eerste inschrijving van de wagen.
  • In Wallonië wordt een eco-malus toegepast op basis van de CO2-uitstoot
  • In Brussel is er geen belasting gekoppeld aan de CO2-uitstoot, maar wel een ‘lage-emissiezone’

Voordat je een bepaald model kiest, is het belangrijk om te begrijpen hoe de CO2-uitstoot de belasting van jouw toekomstige wagen beïnvloedt. 

Want hoe hoger de CO2-uitstoot van je wagen, hoe hoger de inschrijvingstaks en de jaarlijkse verkeersbelasting die je moet betalen. In dit artikel analyseren we in detail de impact van de CO2-uitstoot op de fiscale kost van tweedehandswagens in België. We zullen ook uitleggen hoe je een tweedehandswagen kiest die zowel voordelig is om te kopen als om mee te rijden. En tot slot geven we je enkele tips om minder belasting te betalen voor jouw wagen.

Vincent Hallez

Dinsdag 20 Februari

Bedrijfswagens: waarom CO2 belangrijk is voor de fiscaliteit

In België is de fiscaliteit van bedrijfswagens gebaseerd op twee pijlers:

  • De cataloguswaarde van de wagen. Hoe duurder de wagen, hoe hoger de belastingen.
  • De CO2-uitstoot. Voertuigen die veel CO2 uitstoten, worden zwaarder belast.

Een duurdere maar schonere wagen wordt zo minder zwaar belast dan een goedkoop maar vervuilend voertuig. Deze aanpak stimuleert werkgevers en werknemers om te kiezen voor milieuvriendelijkere wagens.

De CO2-uitstoot wordt gemeten volgens de NEDC-norm, die het brandstofverbruik en de uitstoot test onder gestandaardiseerde rijomstandigheden.

In België variëren de CO2-emissiedrempels voor voertuigen in 2024 volgens verschillende criteria. Voor bedrijfswagens is er een CO2-solidariteitsbijdrage. Deze bijdrage wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot en het type brandstof van het voertuig. Rekening houden met de CO2 bij de belasting van bedrijfswagens in België is een doeltreffende maatregel om de uitstoot van het wagenpark te verminderen en het milieu te beschermen. 

De impact van de CO2-norm op de belasting op tweedehandswagens in België

Tweedehandswagens in België zijn onderworpen aan een jaarlijkse belasting op basis van hun CO2-uitstoot. Hoe meer CO2 een wagen uitstoot, hoe hoger deze belasting. Dit beleid heeft tot doel de aankoop van groenere en milieuvriendelijkere wagens te stimuleren.

De impact van de CO2-norm op de TMC

De TMC (inschrijvingstaks) van een tweedehandsauto hangt rechtstreeks af van de CO2-norm. Om precies te zijn, wordt hij berekend op basis van de CO2-schaal die van toepassing is in het jaar van de eerste inschrijving van het voertuig.

Deze regel geldt ongeacht de leeftijd van het voertuig. De TMC van een 10 jaar oude auto met een slechte CO2-norm kan dus hoger zijn dan die van een nieuwer, minder vervuilend model. Het is daarom aan te raden om bij de aankoop van een tweedehandswagen te kiezen voor een model met een lage uitstoot, zelfs als die auto ouder is. Dit maakt het mogelijk om te profiteren van een voordelige fiscaliteit en tegelijkertijd bij te dragen aan de bescherming van het milieu.

Concluderend kunnen we stellen dat de CO2-norm van een wagen een aanzienlijke impact heeft op het verschuldigde TMC-bedrag dat moet worden betaald bij de inschrijving van een tweedehandswagen in België. Hoe lager die is, hoe lager de belasting. Het is daarom in het belang van de koper om de CO2-normen van de verschillende modellen die hem interesseren zorgvuldig te vergelijken.

Een tweedehandswagen kopen in België: de belangrijkste punten die je moet weten over fiscaliteit en CO2-uitstoot

Bij de aankoop van een tweedehandswagen in België is het essentieel om de fiscale regels met betrekking tot de CO2-uitstoot van de wagen te kennen.

Belastingheffing op het moment van aankoop

Bij aankoop van een tweedehandswagen moet je 21% btw (belasting over de toegevoegde waarde) betalen op de totale prijs van de wagen. Bovendien wordt de inschrijvingstaks (TMC) berekend op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig. Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger de TMC.

Jaarlijkse belastingheffing

In België is de inschrijvingstaks in 2024 afhankelijk van de CO2-uitstoot van de wagen, met regionale verschillen. In Wallonië wordt een eco-malus toegepast op basis van de CO2-uitstoot, terwijl er in Brussel geen belasting gekoppeld is aan de CO2-uitstoot, maar wel een ‘lage-emissiezone’. Voor bedrijfsvoertuigen geldt dan weer een jaarlijkse verkeersbelasting op basis van het maximaal toegestane gewicht. De specifieke bedragen en de wijze van toepassing moeten per gewest nagekeken worden.

Voordat je in België een tweedehandswagen koopt, moet je de CO2-uitstoot van de verschillende modellen waarin je geïnteresseerd bent zorgvuldig vergelijken. Op onze website myway.be kun je eenvoudig de CO2-uitstoot vergelijken. Hoe milieuvriendelijker en minder vervuilend het voertuig, hoe voordeliger de aankoop- en jaarlijkse belastingen. Dit is een belangrijke factor waarmee je rekening moet houden bij jouw aankoopbeslissing om jouw budget op de lange termijn te optimaliseren.

Door een milieuvriendelijkere wagen te kopen, draag je ook bij aan de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen in België en aan de transitie naar een duurzamere mobiliteit.

Conclusie

Kortom, door een tweedehandswagen te kopen, help je de milieu-impact van de productie en het gebruik van voertuigen te verminderen. Daarom moedigt de Belgische autofiscaliteit je aan om deze ecologische keuze te maken door je aanzienlijke fiscale voordelen toe te kennen voor de aankoop en het bezit van een tweedehandswagen met een lage CO2-uitstoot. Met de aanscherping van de Europese emissienormen en de geleidelijke verhoging van de TMC is het bezitten van een zuinige tweedehandswagen voor veel automobilisten een slimme financiële keuze. De milieuvriendelijke en zuinige tweedehandsauto lijkt dan ook een toekomstgerichte oplossing voor een duurzamere mobiliteit.

E-mailadres
*

Laat me iets weten via gepersonaliseerde e-mail over nieuwe modellen, interessante promoties, handige diensten of andere leuke weetjes van de invoerder D’Ieteren Automotive n.v. en de leden van de groep. *

Wil je meer weten over de wie/wat/waar/waarom en hoe van de data die we over je verzamelen, neem gerust een kijkje in onze privacy policy.